Tips voor golf bij warm weer!

Als het warm is op de golfbaan moet je daar rekening mee houden. Lees de volgende 14 tips om weer gezond van de baan te komen.

 

  1. Smeer je een half uur van tevoren goed in met zonnebrandcrème (hoge factor).
  2. Draag lichte kleuren en luchtige kleding die geen vocht vasthoudt.
  3. Drink veel water tijdens de ronde. Neem eventueel bevroren water mee (plastic fles uit de vriezer).
  4. Drink zo'n 20-30 minuten voor de start van de ronde of wedstrijd een halve liter.
  5. Vermijd alcohol. Alcohol heeft tot gevolg dat je meer urine gaat produceren dan je gedronken hebt. Hierdoor wordt het handhaven van de lichaamstemperatuur bemoeilijkt.
  6. Het drinken van koffie en thee kan (bij gematigd gebruik) geen kwaad.
  7. Draag een pet (liefst met een donkere binnenkant van de klep voor bescherming van jouw ogen).
  8. Zet een zonnebril op.
  9. Gebruik een paraplu tegen de zon.
  10. Draag een korte broek, ook weer van technisch materiaal.
  11. Neem extra handschoentje(s) mee.
  12. Neem een extra handdoek mee, die je vochtig maakt voor extra verkoeling (eventueel voor in je nek).
  13. Als het speltempo het toelaat, rust af en toe op schaduwplekken.
  14. Blijf goed naar je lichaam luisteren! Bij oververhittingssymptomen moet je direct stoppen en hulp inroepen.

Ook voor een club, baan of wedstrijdleiding is het van belang om rekening te houden met hitte. Zorg bijvoorbeeld voor extra water in de baan. 

 

Warm weer? Speel de par-3 baan!


Bij warm weer is het spelen van een volledige 9 of 18 holes best een uitdaging. Een par-3 baan is dan natuurlijk een prima alternatief. Zo train je meteen ook je korte spel en ben je, ondanks het warme weer, toch even op de golfbaan geweest. Maar belangrijker nog! Je hebt 9 keer kans op een hole-in-one, hoe leuk is dat! Lukt het je een hole-in-one te maken, dan mag je in de app GOLF.NL de befaamde 'hole-in-one award' in je digitale prijzenkast zetten!  

 

Kenmerken oververhitting

Bij oververhitting kan er sprake zijn van pijn in de spieren van armen en benen (hittekramp). Andere symptomen zijn vermoeidheid, hevig transpireren, hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en lage hartslag in combinatie met een roodgestuwde huid (hittestuwing) of een bleke huid (hitte-uitputting). Bij een hitteberoerte is de lichaamstemperatuur boven de 40,5 graden Celsius en heeft het slachtoffer bewustzijnsveranderingen; hij gedraagt zich anders dan normaal.

Wat te doen bij oververhitting

Breng iemand met verschijnselen van oververhitting in een koele omgeving. Geef hem  of haar (bij voorkeur een sportdrank) te drinken. Bij sufheid/stoornis in het bewustzijn niet laten drinken en 112 bellen (bron: ehbo.nl).  

Bron: www.golf.nl

Baanstatus

Reserveer

Starttijden

Mijn Bergvliet

Lesboeken

Wedstrijdkalender

Contact

Neem contact op

Kom langs

Landgoed Bergvliet

Salesdreef 2
4904 SW, Oosterhout
076 - 57 95 666
contact@landgoedbergvliet.nl